۸ مرداد ۱۳۸۹، ۱۰:۴۵

در گفتگو با مهر عنوان شد:

خودکفایی از واردات کاتالیست بنزین/ تولید6 کاتالیست نفتی با حمایت وزارت صنایع

خودکفایی از واردات کاتالیست بنزین/ تولید6 کاتالیست نفتی با حمایت وزارت صنایع

یک مقام مسئول در ایدور با اشاره به امکان تولید انبوه سه کاتالیست استراتژیک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در کشور، از خودکفایی ایران در واردات کاتالیستهای بنزین خبر داد و گفت: با تولید این ماده شیمیایی از واردات سالانه 275 تن کاتالیست تولید بنزین بی نیاز می شویم.

مهرداد صباغی در گفتگو با مهر با اشاره به تولید 3 کاتالیست مورد نیاز واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی شامل کاتالیست ریفورمینگ با بخار اولیه، کاتالیست GTL و کاتالیستهای احیای مستقیم آهن (DRI) در داخل کشور گفت: به زودی امکان تولید انبوه این کاتالیست ها در داخل کشور فراهم می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر سالانه 260 تن کاتالیست ریفورمینگ با بخار اولیه برای تولید هیدروژن، متانول، اوره، آمونیاک، کودهای شیمیایی و رزین ها در کشور به مصرف می رسد، تصریح کرد: با بهره برداری از واحد تولید این کاتالیست با ظرفیت سالانه 100 تن حدود 40 درصد نیاز کشور تامین خواهد شد.
 
به گفته وی قرار است واحد تولید سالانه 100 تن کاتالیست احیای مستقیم آهن و 50 تن کاتالیست GTL نیز توسط تولیدکنندگان داخلی به بهره برداری برسد.
 
رئیس کارگروه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی ایدرو افزود: بر اساس برنامه زمان بندی قرار است سه کاتالیست جدید دیگر شامل کاتالیست ریفورمینگ با بخار ثانویه، کاتالیست پلتفرمینگ در تولید بنزین و آروماتیک و کاتالیست HTSC در تولید متانول و آمونیاک به تولید انبوه در داخل کشور برسد.
 
صباغی با یادآوری اینکه هم اکنون بیش از 100 نوع کاتالیست در صنایع پتروشیمی و پالایشگاههای کشور به مصرف می‌رسد، تبیین کرد: اخیرا این اقلام مشمول تحریم شده اما اغلب این کاتالیستها در کشور تولید شده یا در مرحله تولید نیمه ‌صنعتی و آزمایشگاهی است.
 
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی دانش فنی کاتالیست پلتفرمینگ  که برای تولید سوخت بنزین در کشور مورد استفاده قرار گرفته و مورد تحریم کشورهای استکباری واقع شده است، تاکید کرد: با تولید انبوه این ماده شیمیایی، کشور از ورود سالانه 275 تن کاتالیست ویژه تولید سوخت بنزین بی نیاز خواهد شد.
کد خبر 1125127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha